هر که خواهان «ابَرتعقل» است، باید «ابَرشاگرد»ی کند.

گاهی نوشته‌های دغدغه‌مندانه‌ای را در این تارنما منتشر می‌کنم؛ به امید آنکه اثربخش گردد.

هر که خواهان «ابَرتعقل» است، باید «ابَرشاگرد»ی کند.

گاهی نوشته‌های دغدغه‌مندانه‌ای را در این تارنما منتشر می‌کنم؛ به امید آنکه اثربخش گردد.

اذعان هاشمی رفسنجانی به وجود اختلافات «اساسی» میان او و آیت‌الله خامنه‌ای

 

هاشمی(۱۸ آبان ۶۴):
«ظهر آقای واعظ طبسی در دفتر من برای صرف ناهار و گفتگو آمد. راجع به مسائل اختلاف خطوط و لزوم برطرف کردن اختلاف‌ها و لزوم هماهنگی من و آقای خامنه‌ای در مسائل 👈اساسی👉 مذاکره کردیم.» (کتاب خاطرات سال ۱۳۶۴ هاشمی رفسنجانی با عنوان «امید و دلواپسی»، ص ۳۱۷)

*****

هاشمی(۲۶ آبان ۸۷):
«مگر می‌شود در دنیایی که به دهکده جهانی تبدیل شده تعامل نکنیم؟ مگر می‌شود با ستیز با دیگران و در پیش گرفتن سیاست ستیز، درگیری و تهاجم جلو برویم؟» (خبرگزاری ایسنا، ۲۶ آبان ۸۷)

 

امام خامنه‌ای(۲ شهریور ۸۷):
«ما امروز در مقابله با استکبار، در سیاست خارجى زبانمان، زبانِ طلبگارى، عزت، اقتدار معنوى و اقتدار ملى است؛ آن وقت بعضى بیایند همین را به عنوان نقطه‏ ضعف وانمود کنند که نه آقا! شما کارى کرده‏اید که فلان دولتها از شما خوششان نیاید.» (دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای)

*****

هاشمی(۲۶ آبان ۸۷):
«اگر میخواهیم عدالت داشته باشیم نباید تقسیم فقر کنیم بلکه توزیع عدالت با توسعه غنا ممکن است.» (خبرگزاری ایسنا، ۲۶ آبان ۸۷)

 

امام خامنه‌ای(۸ شهریور ۸۴):
«بعضى‏ها مى‏گویند عدالت یعنى توزیع فقر! نخیر! کسانیکه بحث عدالت مى‏کنند، به هیچ وجه منظورشان «توزیع فقر» نیست؛ بلکه توزیع عادلانه امکانات موجود است. آنهایى که مى‏گویند عدالت توزیع فقر است، مغز و روح حرفشان این است که دنبال عدالت نروید؛ دنبال تولید ثروت بروید تا آنچه تقسیم مى‏شود، ثروت باشد. ... بنابراین، این‏که ما بگوییم عدالت را مطرح نکنید، تولید ثروت را مطرح کنید؛ «بهانه» را هم این بیاوریم که بعد از تولید ثروت سراغ عدالت مى‏رویم، این نمى‏شود! عدالت یعنى امکاناتى که در کشور هست، عادلانه و عاقلانه تقسیم کنیم و سعى کنیم همین امکانات را بیشتر کنیم تا به همه بیشتر برسد؛ نه اینکه به قشر خاص و به دسته خاصى بیشتر برسد.» (دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای)

*****

هاشمی:
«همه ما پایبند به افکار امام بودیم و هستیم و اینکه گفته می‌شود در دوران سازندگی آرمان‌های امام فراموش شد و اغنیا اغنیاتر شدند دروغ‌های آماری است.» (خبرگزاری فارس، ۲ آبان ۸۷)

 

امام خامنه‌ای(۲۴ آذر ۸۷):
انحراف در هدفها، در آرمانها، در جهتگیرى‏ها را باید مراقبت کرد که پیش نیاید. و این چیزى است که ما در طول این سالهاى طولانى - بخصوص بعد از جنگ و بعد از رحلت امام - درگیرش بودیم؛ جزو درگیرى‏هاى اساسى در این دو دهه‏ى گذشته، یکى همین بوده. تلاشهاى زیادى شده است براى اینکه جمهورى اسلامى را از روح و معناى خودش خارج کنند. تلاشهاى زیادى کرده‏اند؛ به شکلهاى مختلف؛ چه در زمینه‏هاى سیاسى، چه در زمینه‏هاى اخلاقى، چه در زمینه‏هاى اجتماعى؛ از اظهاراتى که شده و حرفهائى که زده شده.» (دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای)

*****

هاشمی(در خطبه‌ی مشهور به دعوت مردم به «مانور تجملگرایی»):
«بزرگان و ائمه دیگری هم بودند که با چنین افراد سست عنصر و بی‌تحرکی که در صحنه زندگی اجتماعی، خود را با پوشش روحیه و شعار انقلابی و ساده‌زیستی گریم می‌کردند، مبارزه می‌نمودند.» (روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۹ آبان ۶۹، ص ۹)

 

امام خامنه‌ای(۲ آذر ۶۸):
«این‌جانب از این‌که کسانى مى‌کوشند تا در میان مردم ما رسم تجمل‌گرایى و اسراف و ولخرجى را شایع کنند، شدیدا نگران و متأسفم؛ و از این‌که مردم فداکار و انقلابى ایران در امور شخصى به مصرف‌گرایى سوق داده شوند و قناعت انقلابى را از یاد ببرند، به خدا پناه مى‌برم!» (دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای)

 

امام خامنه‌ای(۱ آذر ۷۸):
«آن کسانى که به اشرافیگرى گرایش دارند، پی آنند که این دید و ذهنیت را در مردم به‌وجود آورند که این چیز خوبى است و ارزش است؛ کما این‌که قبل از انقلاب این‌گونه بود. بعد از انقلاب به عکس شد. لذا کسانى هم که اهل کارهاى اشرافیگرى بودند، از ترس گرایش مردم، اجتناب مى‌کردند؛ اما امروز بتدریج مى‌خواهند کار را به عکس کنند.» (همان)

 

 

ابَرشاگرد

  • حسن احمدی ماژین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی